Ligestillingsministeriet

Ligestillingsministeriet en bygget op om 4 fiktive og satiriske videoer, som forholder sig til fire grundlæggende områder, hvor ligestillingen mellem mænd og kvinder stadig har lang vej igen. De fire satiriske videoer præsenterer hver deres løsning, gennem lovgivning, på hvordan Danmark kan sikre mere ligestilling mellem kønnene. Spørgsmålet er om løsningerne er for absurde, eller om de har reelt potentiale?

Spillet giver eleverne kendskab til begreber som:

Lovgivning

Ligestilling

Identitet

Niveau:

Udskoling og STX

Fag:

Samfundsfag (C)

Tid:

2-4 lektioner

Vi anbefaler tre forskellige måder, I kan beskæftige jer med materialet på:

  1. Spil hele “Ligestillingsministeriet”. Her beskæftiger i jer med alle 4 videoer, og debatterer hver video inden klassen stemmer for eller imod lovforslaget. Hertil er der udarbejdet et argument ark, som inspiration til debatten. Lyt til podcasten på forhånd og diskuter hvordan.
  2. Gennemfør et fuldt undervisningsforløb, udviklet til STX Samfundsfag A. Indeholder plan for både arbejde med både podcast afsnit og video materialet.
  3. Arbejd med én eller flere af videoerne og gå i dybden med dertilhørende fakta- og opgave ark.

 


 

Introduktion til Ligestillingsministeriet

Podcast om ligestilling i Rwanda

Fuldt undervisningsforløb til STX samfundsfag A

 


 

Opgave ark:

Barsel

Værnepligt

Løn

Forældremyndighed

Podcast

 

Ekstramateriale:

- Vejledning til spil

- Fakta ark: Barsel, Værnepligt, Løn, Forældremyndighed

- Vejledning til podcast produktion

- Argument ark

 

Kort vejledning til spillet:

1. Tryk på “Spil” og du videresendes til spillets startside. Eleverne skal via deres smartphones enten downloade app’en Dilemmademokratiet eller gå ind på www.ddem.dk. Derefter skriver de den trecifrede kode, der er angivet på din startside. Når alle elever har indtastet koden, kan du nu trykke start.

2. Når spillet har fremstillet et dilemma, pauser videoen automatisk. Vent med at trykke ”start med at stemme”. Nu debatterer eleverne for og imod i det fremstillede dilemma. Her benyttes det tilhørende argument-ark, som kan give inspiration og sikre alsidighed i debatten.

3. Tryk ”Start med at stemme”. Nu aktiveres elevernes smartphones og de kan stemme ud fra deres personlige holdning. Således fortsætter spillet til alle dilemmaer er debatteret. Som afslutning vises der en outro, der opsummerer og sætter et punktum for spillet.