Sådan fungerer det
Vores digitale undervisningsmateriale er bygget op omkring virkelige sager og retssager i Danmark. Vi har fx et dilemmaspil baseret på en virkelig voldtægtssag, som giver unge indsigt i samtykkeloven. Her skal eleverne agere jury og beslutte, om den tiltalte skal dømmes eller frifindes. Et andet spil handler om en asylansøger, hvor eleverne skal behandle asylsagen og beslutte, om ansøgeren skal have ophold eller ej.
Størstedelen af vores undervisningsmateriale er udformet som spil, hvor eleverne undervejs skal træffe valg. Vi har derudover også en lydvandring, hvor eleverne skal ud i Københavns gader.
Oversigt over spil
Hvor Går Grænsen
Hvor Går Grænsen? er et dilemmaspil inspireret af en rigtig voldtægtssag. Her møder eleverne Oliver og Frida, som har møder hinanden og har sex til en fest. Igennem en række videoer bliver eleverne præsenteret for sagen og får indblik i nogle af de gråzoner, der kan opstå i seksuelle situationer. Til sidst skal eleverne fælde dom i sagen. Er de enige med dommen i den rigtige sag?
Spillet giver eleverne kendskab til begreber som:
- Lovgivning
- Samtykke
- Rettigheder
Niveau: Udskoling og STX
Fag: Samfundsfag, Samfundsfag (C), Seksualundervisning
Tid: ca. 2 lektioner
Hvem tager en for holdet?
Dilemmaspillet ”Hvem tager en for holdet?” er designet til at udforske komplekse etiske dilemmaer forbundet med afviklingen af VM i Qatar i 2022, og det tilbyder eleverne en interaktiv måde at engagere sig i samtaler om menneskerettigheder, arbejdsforhold og kulturelle spørgsmål
Spillet giver eleverne kendskab til begreber som:
- Lovgivning
- Arbejdsforhold
- Rettigheder
Niveau: Udskoling og STX
Fag: Samfundsfag, Samfundsfag (C)
Tid: ca. 2 lektioner
Flygtningene kommer
I spillet møder I Farhad, der er flygtet fra Iran. Idet han krydser grænsen til Danmark, skal I afgøre, hvordan han kan leve og integreres i Danmark. Hvor skal han bo? Hvad skal han lave? Hvad er hans asylmotiv? Og er hans motiver for at søge asyl troværdige?
Spillet giver eleverne kendskab til begreber som:
- Globalisering
- Flygtning
- Asyl
Niveau: Udskoling og STX
Fag: Samfundsfag (C)
Tid: 2-4 lektioner
Den vigtigste historie?
Den Vigtigste Historie er et dilemmaspil om nyhedsformidling i en globaliseret verden.
Journalisters valg af historier og formidling af dem skaber borgernes verdensbillede. Men som journalist kan man ikke fortælle alt fra hele verden - så hvad er vigtigst? I Den Vigtigste Historie møder vi en række erfarne danske og internationale journalister, som deler dilemmaer fra deres professionelle liv.
Dilemmaerne lægger op til en diskussion om journalistik, medieansvar, globalisering, og refleksion over, hvordan vores opfattelse af verden dannes. Der er ingen rigtige svar, men vigtige argumenter og refleksioner i vejen mod et retvisende billede af verden. Efter eleverne har diskuteret og truffet deres valg, fortæller journalisterne om deres egne refleksioner, og hvilket valg de selv traf.
Spillet er udviklet til journalistuddannelserne, men kan sagtens bruges i undervisning i andre sammenhænge. For eksempel i udskoling og på STX.
Spillet findes både i en dansk og en engelsk version.
Spillet giver eleverne kendskab til begreber som:
- Globalisering
- Journalistik
- Nyheder
Niveau: Udskoling og STX
Fag: Samfundsfag (C), Retorik
Tid: 2-4 lektioner
Love Child
Love Child er et dilemmaspil, som er bygget op om en dokumentarfilm fra 2019 af sammen navn. Undervejs følger I en familie's rejse ud af deres hjemland i jagten på et bedre liv. Dilemmaspillet er bygget op omkring tre forskellige dilemmaer, som hovedpersonerne i filmen står overfor på deres rejse.
Spillet giver eleverne kendskab til begreber som:
- Lovgivning
- Menneskerettigheder
- Konventioner
Niveau: Udskoling og STX
Fag: Samfundsfag (C-A)
Tid: 2-4 lektioner
Bag Facaden
Bag Facaden er en historisk lydvandring om Danmarks fortid som slavehandlende nation.
Lydvandringen er oplagt at bruge som udflugt/ekskursion i undervisningen, men kan også anvendes i den almindelig undervisning på skolen.
Bag Facaden er udviklet til historie inden for Grundskole og STX, men kan sagtens bruges i undervisning i andre sammenhænge.
Bag Facaden er produceret af Travers Media.
Spillet giver eleverne kendskab til begreber som:
- Slavehandel
- Historie
Niveau: Udskoling og STX
Fag: Historie
Tid: 2 lektioner
To Verdener Samme Virkelighed
To Verdener, Samme Virkelighed har til hensigt at give en grundlæggende dannelse inden for digitalisering. At give indsigt i, at selv om den digitale verden og din hverdags verden kan føles som to vidt forskellige virkeligheder med uafhængige sæt spilleregler, så er de én og samme virkelighed, der hænger uløseligt sammen, og har indflydelse på og konsekvenser for hinanden.
Spillet giver eleverne kendskab til begreber som:
- Censur
- Digitalisering
- Overvågning
Niveau: Udskoling og STX
Fag: Samfundsfag (C)
Tid: 2-4 lektioner
Ligestillingsministeriet
Ligestillingsministeriet en bygget op om 4 fiktive og satiriske videoer, som forholder sig til fire grundlæggende områder, hvor ligestillingen mellem mænd og kvinder stadig har lang vej igen. De fire satiriske videoer præsenterer hver deres løsning, gennem lovgivning, på hvordan Danmark kan sikre mere ligestilling mellem kønnene. Spørgsmålet er om løsningerne er for absurde, eller om de har reelt potentiale?
Spillet giver eleverne kendskab til begreber som:
- Lovgivning
- Ligestilling
- Identitet
Niveau: Udskoling og STX
Fag: Samfundsfag (C)
Tid: 2-4 lektioner