Hvor Går Grænsen?

Hvor Går Grænsen? er et dilemmaspil inspireret af en rigtig voldtægtssag. Igennem en række videoer bliver eleverne præsenteret for sagen og får indblik i nogle af de gråzoner der kan opstå i seksuelle situationer.  Til sidst skal eleverne fælde dom i sagen. Er de enige med dommen i den rigtige sag?

OBS! Pga softwarefejl fungerer vores app (Dilemmademokratiet) IKKE i øjeblikket. Derfor anbefaler vi at I stemmer via håndsoprækning. Vi arbejder på at udbedre fejlen.

Spillet giver eleverne kendskab til begreber som:

 

Lovgivning

Samtykke

Rettigheder

Niveau:

Udskoling og STX

Fag:

Samfundsfag, Samfundsfag (C), Seksualundervisning

Tid:

ca. 2 lektioner

 

Lærervejledning

Inden du igangsætter dilemmaspillet i klassen, anbefaler vi at du downloader og læser følgende materialer:

1. Introduktion og forberedelse.

2. Spørgsmålsark.

3. Perspektiveringsopgave.

Herefter følger du nedenstående vejledningen til spillet.

 

Kort vejledning til spillet:

1. Tryk på “Spil” og du videresendes til spillets startside. Eleverne skal via deres smartphones enten downloade app’en Dilemmademokratiet eller gå ind på www.ddem.dk. Derefter skriver de den trecifrede kode, der er angivet på din startside. Når alle elever har indtastet koden, kan du nu trykke start.

2. Efter hver video, pauser spillet automatisk. Vent med at fortsætte spillet. Nu debatterer eleverne den video, som de netop har set. Her benyttes det tilhørende spørgsmålsark, som kan give inspiration og sikre alsidighed i debatten. Dette punkt gentages efter hver video.

3. Herefter fortsættes spillet.

4. Hen mod afslutningen skal eleverne afgøre om tiltale er skyldig eller ikke skyldig. Nu aktiveres elevernes smartphones og de kan stemme ud fra deres personlige holdning.

5. Hvis eleverne dømmer den tiltalte skyldig, skal de i fællesskab udmåle en passende straf.

6. Som afslutning præsenteres eleverne for den virkelige dom.

6. Efter afslutningen vises en epilog, der kort opsummerer den nye samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse fra 2020. Dette skaber udgangspunkt for at udfolde debatten yderligere i klassen. Her anbefales det at anvende perspektiveringsopgaven.