Den Vigtigste Historie?

Den Vigtigste Historie er et dilemmaspil om, nyhedsformidling i en globaliseret verden. 
Journalisters valg af historier og formidling af dem, skaber borgernes verdensbillede. Men som journalist kan man ikke fortælle alt fra hele verden - så hvad er vigtigst? I Den Vigtigste Historie møder vi en række erfarne danske og internationale journalister, som deler dilemmaer fra deres professionelle liv.

 

Dilemmaerne lægger op til en diskussion om journalistik, medieansvar, globalisering, og refleksion over, hvordan vores opfattelse af verden dannes. Der er ingen rigtige svar, men vigtige argumenter og refleksioner i vejen mod et retvisende billede af verden. Efter eleverne har diskuteret og truffet deres valg, fortæller journalisterne fortæller om deres egne refleksioner og hvilket valg de selv traf.

 

Spillet er udviklet til journalistuddannelserne, men kan sagtens bruges i undervisning i andre sammenhænge. For eksempel i udskoling og på STX.
Spillet findes både i en dansk og en engelsk version.
Spillet forudsætter at eleverne kender begreber som:

Globalisering

Journalistik

Nyheder

Niveau:

Udskoling og STX

Fag:

Samfundsfag (C)
Retorik

Tid:

2-4 lektioner

Til spillet har vi udviklet et ark med argumenter, der kan hjælpe diskussionen på vej

 

Argumentark

 


 

Her kan du læse meget mere om konstruktiv journalistik:

Constructive Institute

 

Her finder du øvelser til undervisningen om konstruktiv journalistisk:

Højskolerne

 

 

English version

Kort vejledning til spillet:

1. Tryk på “Spil” og du videresendes til spillets startside. Eleverne skal via deres smartphones enten downloade app’en Dilemmademokratiet eller gå ind på www.ddem.dk. Derefter skriver de den trecifrede kode, der er angivet på din startside. Når alle elever har indtastet koden, kan du nu trykke start.

2. Når spillet har fremstillet et dilemma, pauser videoen automatisk. Vent med at trykke ”start med at stemme”. Nu debatterer eleverne for og imod i det fremstillede dilemma. Her benyttes det tilhørende argument-ark, som kan give inspiration og sikre alsidighed i debatten.

3. Tryk ”Start med at stemme”. Nu aktiveres elevernes smartphones og de kan stemme ud fra deres personlige holdning. Således fortsætter spillet til alle dilemmaer er debatteret. Som afslutning vises der en outro, der opsummerer og sætter et punktum for spillet.


  Med støtte fra Udenrigsministeriets Oplysningspulje